Historie značkových parfémů a jejich výrobci
------------------------------------------------------ POZOR -----------------------------------------------------------------------
Pokud chcete vyrobit parfémy na míru či dodat kvalitní vonné esence, kontaktujte mě!
------------------------------------------------------ POZOR -----------------------------------------------------------------------
ELIZABETH ARDEN
Mateřská společnost: UNILEVERÚstředí: New York, USA
Firmu Elizabeth Arden založila Forence Nightingale Grahamová, kanadská Američanka britského původu, narozená v Torontu. Původně začala pracovat u jedné kosmetické firmy v New Yorku. V roce 1910 otevřela na Páté avenue svůj vlastní salon krásy - směřovala stále kupředu, nikdy se neohlížela zpět. Říká se, že si vypůjčila jméno z tehdy velmi známé knihy Elizabeth a její německá zahrada - jiní tvrdí, že se inspirovala Tennysonovou básní Enoch Arden a jméno zkombinovala se svým oblíbeným jménem Elizabeth.
Ať už je pravda jakákoliv, faktem zůstává, že se velmi rychle stala populární "signatura" jasně červených dveří a elegantní růžová dekorace interiérů jejích obchodů. Ve velmi krátké době uvedla firma na trh větší množství kosmetických přípravků než kterýkoliv jiný výrobce. V roce 1932, kdy představila svou první řadu rtěnek nejrůznějších odstínů, vlastnila Grahamová 29 obchodů po celém světě. Miss Ardenová - tak ji všichni znali - byla neúnavná žena a měla vášnivé zaujetí pro detail. Před smrtí v roce 1966 získala ocenění od britské královny i od královny matky. Dožila se 831et.
Zpočátku prodávala firma parfémy jiných tvůrců. Její vlastní, pocházejí z roku 1922, se vyznačovaly vůní jednotlivých květin, jako byla Arden Rose nebo ltalian Lilac. V roce 1936 představila mimořádně úspěšnou Blue Grass - v současné době klasika -, jíž dala jméno, které připomínalo její domov ve Virginii s pohledem na stáda koní, které chovala. Parfém pro ni vytvořil George Fuchs, majitel Fragonarda, který doposud vytváří parfémy v Grasse.
Z mnoha jiných parfémů třicátých a čtyřicátých let se musíme zmínit o dvou v Baccaratových skvostných flakonech - teď usilovně vyhledávaných sběrateli flakonů. Jsou to Cyclamen ve flakonu tvaru vějíře, na němž byla snímatelná ozdobná brož, a lťs You, kde flakon je jakoby nabízený křišťálovou rukou. Společnost uvedla na trh celkem přes padesát parfémů.
Když Elizabeth Ardenová zemřela, skončily i vztahy její rodiny se společností. V roce 1971 ji koupil farmaceutický gigant Eli Lilly & Co., který vnesl do podniku nové technické vybavení. "Miss Ardenová" vždycky dodržovala heslo Krása by měla být kombinací přírody a vědy. Následovalo mnoho postupných změn ve společnosti. V roce 1970 měla firma velmi úzké svazky s House of Chloé v Paříži a s jeho prominentním návrhářem Karlem Lagerfeldem, který byl vůdčí osobností při představování parfému Chloe and KL. Ze spojení s italskou firmou Fendi sisters vznikla vůně Fendi.
Mezi parfémy společnosti najdeme takové, jako White Diamonds Elizabeth Taylorové, Nino Cerruti a Valentino. V roce 1987 koupila Elizabeth Ardenovou firma Fabergé a od ní po dvou letech získal firmu Unilever. Pod vedením Unileveru existují tedy dvě společnosti: Elizabeth Ardenová, která pokračuje ve svém podnikání, a sesterská společnost s názvem Parfums International, pod jejíž hlavičkou řídí Elizabeth Ardenová jiné parfémové domy.
Nezávisle na Blue Grass řada vůní Elizabeth Ardenové v současnosti obsahuje Red Door extrakt s bohatými květinovými tóny a je v průzračném flakonu s červeným, vkusně připevněným uzávěrem. Parfém byl znovu uveden na trh s tváří Lindy Evangelisty. Sunflowers propagovaný jako "oslava života" získal první cenu a je určen mladším ženám pro letní dny. Další extrakt 5th Avenue – představen 1996 - má klasický elegantní styl v moderním aranžmá a návrh flakonu byl inspirován mrakodrapem v New Yorku. Dále se prodává třeba nový parfém Splendor, který nahrazuje True Love nebo parfém Green Tea.
ARMANI
Mateřská společnost: L'OréalÚstředí: Milán
Při sestavování pořadí prominentních světových módních návrhářů obleků a módních doplňků pro muže a ženy musíte do tohoto týmu bez zaváhání zařadit Giorgia Armaniho. Narodil se v roce 1934 v Piacenze v severní ltálii, ale základnu má ve velkém módním italském centru v Miláně. Zde založil v roce 1974 firmu a předvedl svou první kolekci.
V roce 1982 představil Armani první dámský parfém Armani - pronikavě zelený s náporem vůně květů, v krásném, osmihranném flakonu. Po deseti letech následoval parfém Gio s vůní čerstvého ovoce a květin, který získal ocenění FiFi (což je "Oscar" v parfémovém průmyslu) za nejlepší dámskou vůni v roce 1994; tvar flakonu, v němž se parfém prodává, byl inspirován klasikou širokoramenných Armaniho obleků.
Jednoduchý tvar a typ flakonu je výrazem Armaniho motta Méně je více. Acqua di Gi'o "květinová voda" evokuje pocity letního dne ve Středomoří. FiFi ocenění získala v roce 1996. Další Armaniho parfém je Emporio Armani popsaný jako sladce orientální.
BVLGARI
Mateřská společnost: nezávisláÚstředí: Paříž
Firma Bvlgari byla známá jako rodinný výrobce hodinek a šperků. V poslední době vstoupila velmi úspěšně do světa parfémů. Zakladatelé byli původně řečtí stříbrotepci. V roce 1880 odešli do Říma, kde otevřeli obchod s klenoty. Prosperovali a stali se největšími světovými šperkaři hned po Cartiérovi a Tiffanym. Vlastnili na šedesát renomovaných obchodů. V roce 1992 založili firmu Bvlgari parfums v Neuchatelu ve Švýcarsku jako separátní divizi holdingové společnosti.
Všechny jejich vůně mají neobvyklou zvláštní signaturu: kolem tónů zeleného čaje jsou konstruovány ostatní vůně. Jako první byla vyslána na trh v roce 1984 Bvlgari pour Femme. Prodává se v koncentraci parfémová voda. Když v roce 1992 založila jako nezávislou divizi Bvlgari Parfums, významná návrhářka parfémů Sophie Grosjmanová parfém přeformulovala v méně koncentrovanou verzi s názvem Eau Fraiche a zařadila k ostatním.
CACHAREL
Mateřská společnost: L'OréalÚstředí: Paříž
Jean Bousquet pochází z Provence, a když v roce 1962 otevřel v Paříži konfekční firmu, dal jí název po divoké kachně, která žije na provensálském venkově.
Bousquet se stal brzy úspěšným obchodníkem a vysloužil si hodnocení nejlepšího výrobce konfekce. Po sedmnácti letech se objevil ve světě parfémů, kde předvedl svůj nepochybný bestseller Anais - Anais. Na trh ho uvedla flrma Parfums Cacharel v roce 1979.
Inspirace pro Anais - Anais přišla ve skutečnosti od firmy L’Oréal, která chtěla prodávat vůni shodnou s módou tehdy nově nastupujících konfekčních oděvů, která by nebyla příliš drahá.Požadavku vyhovovala firma Cacharel, jako jediná vhodná pro tento podnik.
Projekt byl zahájen, jak se často stává při tvorbě nových vůní, názvem. Anais je odvozeno od Anaitis, perské a později řecké bohyně života a smrti. Zjistilo se, že zdvojení jména bude mít lepší zvuk. Tóny nového parfému měly být čisté, romantické a jemné, aby přitahovaly mladou klientelu.
K dosažení této vůně vytvořila skupina parfuméru od Cacharela bohatou vůni lilií obklopenou intenzivní vůní bílých květů - což se stalo vůbec poprvé.
Následoval flakon navržený Annegreat Beierovou - návrhářkou všech Cacharelových flakonů; je z bílého mléčného skla, což byla novinka, má stříbrný uzávěr a je zdobený imaginárními květy. Anais - Anais byl po všech stránkách nový parfém a stal se jedním z nejprodávanějších vůbec.
Cacharel postupně představoval Loulou, Eden, Loulou Blue a Eau ď'Eden, i když ještě všechny nebyly prodejné. Loulou, kombinace vůní květin a orientu, dostal jméno po výjimečně krásné a nevinné hrdince filmu Pandořina skříňka, kterou představovala filmová hvězda Louise Brooksová v roce 1929. Parfém je v opálově modrém flakonu s rudým uzávěrem, inspirovaný stylem art deco dvacátých a třicátých let. Noa byl uveden do prodeje ve Spojených státech v roce 1998. Další uvedené parfémy jsou Amor Amor, Noa Perle, Amor Amor Sunshine.
CERRUTI
Mateřská společnost: Parfums International / Elizabeth ArdenÚstředí: Paříž
Firma Nino Cerruti byla založena v roce 1881 - proto je tento letopočet vyznačený v názvu jednoho z parfémů. Podnik založili tři bratři Cerrutiovi, kteří žili v Itálii a začali obchodovat s vlněným zbožím a časem i s ostatními textiliemi (proto textilní tematika v názvech některých jejich výrobků).
Současný šéf firmy Nino Cerruti, narozený v roce 1930 jako vnuk jednoho ze zakladatelů, rozšířil obchod ve světoznámé módní impérium, jehož vedení bylo v Paříži. Elizabeth Ardenová koupila v roce 1987 divizi parfémů osvojenou Unileverem a řídila ji prostřednictvím sesterské firmy Parfums International.
První Cerrutiho parfém byl pánský a na trhu se objevil v roce 1979; jeho obdoba, parfém pro ženy, který přišel později, se už neprodává.Nejznámější dámský parfém je Cerruti 1881 pour Femme, vysoce kvalitní parfém, který firma vydala v parfémové koncentraci roku 1995. Jako speciální vedlejší efekt je použitý akord aldehydů, frézie a muguetu. Jmenuje se Fleur de Lin a poskytuje stopu vůně lněné tkaniny.
CHANEL
Mateřská společnost : Wertzheimer FamilyÚstředí: Paříž
Není slavnější parfém než Chanel No 5, o němž Marilyn Monroeová slavnostně prohlásila, že je to jediné, co má na sobě v posteli. Legendární postava ve světě módy a parfémů Coco Chanelová v roce 1921 si parfém vybrala z pěti vzorků nabízených jejich tvůrcem Ernestem Beauxem. Číslo pět si udržovala jako své šťastné číslo: její kolekce byly předváděny vždycky pátý den pátého měsíce.
Coco Chanelová se narodila v roce 1883 a o jejích začátcích se mnoho neví. V roce 1913 otevřela v Paříži prodejnu s klobouky a krátce nato se začala věnovat krejčovství. Hrála hlavní roli v odklonu škrobeného módního stylu tehdejší doby. Vytvořila Total Look s přídavnými doplňky a později "malé černé šaty". V roce 1935 už zaměstnávala na dva tisíce švadlen.
Je třeba dodat, že Coco Chanelová za celý svůj život nevlastnila parfumerskou filmu, která by nesla její jméno.
K tomu, aby využila fenomenálního úspěchu s No 5, potřebovala finance. Ty získala od Pierra Wertheimera, tehdy významného obchodníka. Během deseti let, až do roku 1931, uvedla několik nových vůní včetně Chanel No 22, Gardenia, Bois des lles a Cuir de Russie. Potom však, protože byla válka a skončilo její módní podnikání, se čtyřicet let nedělo nic. Dne 19. srpna 1970 byl vydán Chanel No 19. Tvůrcem byl Beauxův následník Henri Robert a parfém byl představen právě 19. srpna, kdy paní Chanelová měla 87. narozeniny. Zemřela za několik měsíců potom.
V roce 1974 se Henri Robertovi dařilo v oboru křišťálového skla, ale byla to jenom mimořádná spekulace. Teprve v roce 1984 se oživil zájem o firmu jmenováním Karla Lagelfelda. Parfém Coco vytvořil nový "nos" u Chanelů, Jacques Polge.
V roce 1996 byl vytvořen další, inovovaný parfém Allure, u něhož se použily jiné akordy vůní, odlišné od třístupňové struktury. Podle popisu se skládá z mnoha tónů, z nichž žádný nedominuje.
Společnost Chanel má vlastní "nos", který tvoří všechny vůně: je to Jacques Polge. Udržuje trvalé vztahy s pěstiteli jasmínu a májové růže v Grasse, protože tak má jistotu, že získá jasmín výjimečné kvality. Obal všech parfémů má základ v původním, jednoduchém návrhu, který byl vybrán pro No 5 Coco Chanelové. Hlavní základna parfémů Chanel je nyní v Compiégne.
Vlastnictví podniku Chanel zůstává v rodině Wertheimerů. Mnoho let se pro No 5 používala tvář Catherine Deneuveové (ve Spojených státech) a ještě nedávno reprezentovala ideální typ dnešní Francouzky Carole Bouquetová.